Så kallade fantasisportspel är spel där spelarna sätter ihop virtuella lag baserat på riktiga spelare i professionella sporter. Dessa virtuella, påhittade lag tävlar sedan baserat på hur bra de valda spelarna gör ifrån sig i de riktiga matcher och evenemang som de deltar i. Det finns väldigt många olika fantasisportspel, för så väl fotboll, amerikansk fotboll, basket och många andra sporter, men i Sverige och Europa är fortsatt fotbollsfantasisportspel de mest populära.
I spelen kan den som styr över ett visst virtuellt lag även byta ut spelare, skaffa nya spelare till laget och göra sig av med spelare, precis som sker i verkliga sportlag. Dock har man i regel en viss budget att ta hänsyn till som gör att man inte kan bete sig riktigt hur man vill i spelen.
Lite siffror
Fantasisportindustrin är enormt stor och har vuxit väldigt kraftigt under senare år, och omsätter idag miljarder dollar varje år. Man uppskattar att branschen växer med över 10 % varje år, samt att nästan 5000 personer världen över är anställda i företag som driver fantasisportverksamhet. Störst är branschen fortsatt i USA och Kanada, där man uppskattar att nästan 57 miljoner personer spelar dessa spel i någon form.
I Storbritannien är spelen också väldigt populära, med anledning av de bra spel som finns för fotbollens Premier League. I Storbritannien uppskattas det därför att över 7 miljoner personer spelar dessa spel. Från Sverige finns inga liknande siffror än, men även i många andra länder utöver de ovan nämnda spelas det förstås fantasisportspel i stor utsträckning.
Fördelen med fantasisportspel för marknadsförare
För annonsörer och andra marknadsförare är spelare som deltar i fantasisportspel den perfekta målgruppen då de inte bara ser många matcher, de ser dem ofta från början till slut, vilket gör att de inte missar något av matchen, oavsett om annonser av olika slag visas. Detta beror på att de flesta som spelar fantasisportspel även följer sporten ”på riktigt”, ofta i realtid och därmed inte kan spola över annonser och liknande. För marknadsförare är ofta dessa spel i sig, och de matcher och sporter de baseras på ett väldigt intressant annonseringsalternativ. Detta gör att många företag har ett intresse av driva denna bransch vidare, vilket gör att den utvecklas väldigt snabbt i förhållande till många andra branscher.
Hur ser då den typiska fantasisportsspelaren ut?
Medelåldern för fantasisportsspelare globalt är 37 år, så många som spelar dessa spel är äldre än vad man kanske skulle kunna tro. Merparten av spelarna är även män, endast 34 % av alla spelare beräknas vara kvinnor, trots att andelen kvinnor som följer sport är högre i allmänhet, men antagligen gillar de inte sportbaserade tävlingar på samma vis som män bara.
Trender inom fantasisportsbranschen
Yngre spelare börjar intressera sig allt mer för dessa spel, så unga spelare är den snabbast växande målgruppen i branschen. Allt fler spel lanserar även en mobilversion av sina spel, vilket gör spelen mer tillgängliga och gör det lättare att spela dem varje dag. Detta lockar även nya spelare, framför allt unga till spelen.
För pengar eller gratis?
De flesta svenskar spelar gratis varianter av fantasisportspel, precis som vi ofta föredrar att testa andra spel gratis innan vi bestämmer oss för att satsa riktiga pengar på dem (klicka på casinonsvenska.eu om du vill testa slotsspel gratis, exempelvis). Det går dock även att satsa riktiga pengar på dessa spel om man vill det. Detta är framför allt vanligt i USA men även i Europa händer det att folk gör det. Detta kan då ge en en större budget i spelet, möjligheten att vinna priser och liknande eller olika specialfunktioner.